Poziom ciśnienia w oponach ma ogromny wpływ nie tylko na bezpieczeństwo jazdy ale i ekonomię podróżowania. Nieodpowiednie ciśnienie nie tylko uniemożliwia prawidłową pracę bieżnika, negatywnie oddziałuje na właściwości trakcyjne opon ale i skraca żywotność ogumienia i skutkuje wyższym poziomem spalania paliwa.
Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach?
Wielu kierowców nie wiedząc jakie ciśnienie w oponach danego modelu samochodu jest odpowiednie przyjmuje uniwersalną wartość 2,2 bara. Napompowanie ogumienia do takiego poziomu jest z reguły bezpieczne, powinno zapewnić odpowiedni poziom trakcji i zapobiegać uszkodzeniom opon w trakcie jazdy. Zdecydowanie polecamy jednak zadać sobie nieco więcej trudu i sprawdzić poziom ciśnienia powietrza w oponach zalecany przez producenta pojazdu. Najczęściej wartość prawidłowego ciśnienia w oponach zlokalizowana jest na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, dlatego skontrolowanie tej wartości nie powinno sprawiać kłopotu. Producenci samochodów umieszczają w tym miejscu specjalne naklejki, odpowiednie dla każdej wersji nadwoziowej i silnikowej danego modelu.
Brak dbałości o prawidłowy poziom ciśnienia w oponach samochodowych może grozić przykrymi konsekwencjami, dlatego warto wyrobić sobie nawyk regularnej kontroli kół.
W przypadku, kiedy w klapce wlewu paliwa z jakiegoś powodu nie ma specjalnej wlepki (np. została wymieniona na nową) podobne informacje mogą być umieszczone na naklejce umieszczonej na słupku obok drzwi kierowcy lub w schowku. Polecamy sprawdzić także książkę obsługi pojazdu, w której zawsze znajdują się tak podstawowe informacje. W ostateczności możemy poszukać wartości odpowiednich dla danego modelu pojazdu w Internecie lub zapytać w autoryzowanej stacji obsługi danego producenta samochodu. Istnieją jednak przypadki w których polecamy jednak zwiększyć zalecany przez producenta poziom ciśnienia w oponach – warto zdecydować się na taki krok gdy kierowca wybiera się w dalszą trasę z dużym obciążeniem (kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem).
Dostosuj poziom ciśnienia w oponie do wartości zalecanej przez producenta
Jak często należy sprawdzać poziom ciśnienia w ogumieniu?
Najważniejszą zasadą, jaką należy kierować się przy pomiarach poziomu ciśnienia w oponach jest regularność. Dzięki temu można uniknąć wielu stresujących sytuacji na drodze. Warto przyjąć jedną taktykę i wyrobić sobie nawyk sprawdzania tego, ile powietrza znajduje się aktualnie w oponach – np. co miesiąc albo podczas każdego tankowania samochodu na stacji benzynowej. Ponadto polecamy sprawdzanie ciśnienia w oponach przy drastycznych zmianach temperatury powietrza, kiedy wzrośnie lub obniży się o około 10 stopni. Odpowiedzialny kierowca powinien sprawdzać poziom powietrza w oponach również przed każdą dłuższą trasą. Należy pamiętać, iż ciśnienie mierzy się na zimnych kołach, czyli minimum 30 minut po zakończeniu jazdy.
Czujniki ciśnienia TPMS2 – o czym warto pamiętać?
Wszystkie samochody osobowe homologowane po listopadzie 2014 roku mają obowiązek posiadania zamontowanych czujników TPMS2 – systemu monitorowania ciśnienia w oponach, który alarmuje podczas jazdy o spadkach ciśnienia. Nawet najlepsze i najbardziej nowoczesne czujniki mogą jednak zawodzić, dlatego rekomendujemy regularną kontrolę ciśnienia opon bez względu na wskazania czujników. Nawet najbardziej nowoczesny i najlepszej klasy samochód może okazać się niebezpieczny, gdy jego użytkownik nie zadba odpowiednio o poziom bezpieczeństwa i nie dopilnuje odpowiednio opon. Posiadanie pojazdu wyposażonego w automatyczne czujniki ciśnienia nie powinno zwalniać z czujności, takie systemy mogą zawodzić w związku z czym warto traktować je wyłącznie jako dodatkową pomoc a nie bezgranicznie polegać na ich wskazania. Opony wyposażone w czujniki wymagają specjalnego serwisu, odpowiednich narzędzi i wiedzy, w związku z czym system monitorowania ciśnienia opon bywa bardzo często uszkadzany przez niewykwalifikowanych mechaników czy wulkanizatorów.
Jak samodzielnie sprawdzić poziom ciśnienia w oponach?
Wynik pomiaru ciśnienia nie będzie zafałszowany, gdy oprócz zastosowania odpowiedniego, sprawnego ciśnieniomierza zadbamy o optymalne warunki. Samochód powinien zostać zaparkowany na równym podłożu, opony powinny być zimne. Powietrze ulega rozprężaniu pod wpływem ciepła, co zmienia wynik pomiaru.
Najprostszym sposobem na pomiar ciśnienia w oponach i uzupełnianie powietrza jest korzystanie z kompresora dostępnego na każdej stacji benzynowej, np. raz w miesiącu lub przy każdym tankowaniu. W przypadku gdy kierowca nie ma czasu na dokonywanie regularnych pomiarów ciśnienia na stacji benzynowej warto zaopatrzyć się w niewielki ciśnieniomierz, który można przechowywać w bagażniku i mieć zawsze pod ręką. Jeżeli podejmiesz decyzję o dokonywaniu pomiarów za pomocą przenośnego ciśnieniomierza powinieneś zaopatrzyć się również w niewielki kompresor, dzięki któremu będziesz w stanie nie tylko sprawdzić ale i uzupełnić poziom ciśnienia w ogumieniu.
Jeżeli nie masz czasu na regularne wizyty na stacji benzynowej zaopatrz się w przenośny ciśnieniomierz i kompresor
Konsekwencje nieprawidłowego ciśnienia w oponach
Zbyt niskie ciśnienie w oponach grozi szeregiem przykrych konsekwencji takich jak:
- utrata kontroli nad pojazdem,
- szybsze zużywanie się opon,
- odczuwalnie większe zużywanie się paliwa,
- pęknięcie opony podczas jazdy.
Według statystyk nieprawidłowy stan opon w samochodach stanowi jedną z częściej wymienianych przyczyn wypadków samochodowych. Aż 6% wypadków śmiertelnych do których dochodzi na polskich autostradach związanych jest z pęknięciem opony z powodu zbyt niskiego lub zbyt wysokiego ciśnienia powietrza. Dlatego warto pamiętać, iż nie tylko za słabo ale i zbyt mocno napompowana opona stanowi realne niebezpieczeństwo.
Niewłaściwy stan ogumienia w samochodach jest jedną z przyczyn wypadków samochodowych. 6% wypadków śmiertelnych na autostradach jest związanych z pęknięciem opony, spowodowanym zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza bądź powolnym spadkiem ciśnienia w oponie. Zarówno za słabo jak i za mocno napompowana opona zagraża bezpieczeństwu na drodze. Różnica ciśnienia powietrza w oponie na poziomie 0,5 bara w stosunku do wartości podawanej przez producenta może wydłużyć drogę hamowania o 4 metry.
Ponadto zbyt niskie ciśnienie powietrza sprawia, iż nawet w trakcie wolnej jazdy dochodzi do ich wzmożonego zużywania. Niedopompowana opona zużywa się szczególnie po bokach – bieżnik może pozostać wysoki, a zaniedbanie utrzymywania odpowiedniego ciśnienia skutkuje koniecznością wymiany ogumienia najdalej po dwóch sezonach. Nieodpowiednie ciśnienie w oponach powoduje nierównomierne zużywanie się bieżnika – gdy ciśnienie jest za wysokie, szybciej ściera się środkowa część ogumienia, gdy zbyt niskie – zewnętrzne krawędzie ulegają przedwczesnemu zużyciu. Opony zniszczone w taki sposób nie nadają się do jazdy – nie trzymają się odpowiednio drogi, ciężko je wyważyć a auto bardzo łatwo wpada w poślizg.
Kolejną konsekwencją jazdy na niedopompowanych oponach jest zwiększenie się oporów toczenia, co bezpośrednio przekłada się na odczuwalny wzrost spalania paliwa. W przypadku gdy ciśnienie jest zbyt wysokie zachodzi ryzyko przedwczesnego zużywania się układu kierowniczego oraz części zawieszenia, wynika to z faktu iż zbyt twarde opony przenoszą zwiększone drgania.
Zbyt niskie ciśnienie w oponach może doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i poważnego wypadku
Podsumowując, regularne kontrolowanie prawidłowego ciśnienia powietrza w oponach jest jednym z najbardziej istotnych nawyków i powinien sobie go wyrobić każdy kierowca. Zaniechanie pomiarów i jazda ze zbyt słabo lub zbyt mocno napompowanymi oponami nie tylko może zakończyć się tragicznym wypadkiem ale i wiąże się z szeregiem niedogodności np.: wydłużoną drogą hamowania, mniejszą przyczepnością samochodu do drogi, większym zużyciem paliwa i nadmiernym zużywaniem się ogumienia.
Według statystyk ponad 60% samochodów osobowych poruszających się po europejskich drogach posiada zbyt niskie ciśnienie w oponach. Istnieje wiele kampanii społecznych mających za zadanie poprawę świadomości kierowców w tym zakresie, niestety w dalszym ciągu nie jest ona wystarczająca.
Jeżeli pomimo powyższych porad nie wiesz jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie dla Twojego samochodu, nie czujesz się pewnie i potrzebujesz porady w zakresie pomiaru i uzupełniania poziomu powietrza zapraszamy do skorzystania z usług naszej firmy. Udzielimy Ci wszelkich niezbędnych porad i poinstruujemy jak samodzielnie dbać o odpowiedni poziom ciśnienia w ogumieniu. W przypadku gdy doszło już do uszkodzenia Twoich opon oferujemy pełen zakres usług wulkanizacyjnych, od naprawy zużytych opon, po wymianę na nowe i sprzedaż sprawdzonych, używanych opon w bardzo dobrym stanie.
Nasz zakład wulkanizacyjny Euro-Wulkan zlokalizowany jest w Krakowie przy ul. Klimeckiego 19 i otwarty jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 21:00 i w soboty od 9:00 do 19:00, w szczególnie pilnych przypadkach możemy również pomóc w niedzielę, po wcześniejszym kontakcie telefonicznym.