Euro Wulkanizacja
Profesjonalna wulkanizacja i wymiana opon w Krakowie
telefon 9:00 - 20:00 godziny otwarcia

Przyczepność opon na mokrych powierzchniach.

Mamy wiosnę - Kalendarzową i pogodową. Czas na zmianę opon z zimowych na letnie. Co warto wiedzieć, wybierając nowe opony? Przede wszystkim - cena ma znaczenie. Dobra opona może uratować życie, więc nie należy na niej oszczędzać. Jednym z parametrów opony jest jej przyczepność na mokrej powierzchni. Co nam daje doskonała przyczepność na mokrej nawierzchni?
  • Krótsza droga hamowania
  • Lepiej trzyma się drogi
  • Pojazd wyposażony w takie opony lepiej pokonuje zakręty
W zależności od rodzaju pojazdu i warunków drogowych, w przypadku hamowania do zatrzymania może wynieść różnicę 30 % mierzonej drogi hamowania między oponami klasy A i G. Oznacza to, że osobowy samochód jadący z prędkością 80 km/h może, dzięki oponom, skrócić drogę hamowania nawet do 18 m. W przypadku klas sąsiednich np B do C, różnica drogi hamowania wynosi długość pojazdu. Badania przyczepności opon na mokrej powierzchni i ich zachowania w warunkach hamowania przeprowadza się zgodnie z Rozporządzeniem WE 1222/2009, a oznakowane powinny być zgodnie z unijnym systemem znakowania opon. Najbardziej wydajna, i równocześnie, najbardziej bezpieczna jest Klasa A, najmniej wydajna jest klasa F. Od 2012 roku nowe opony powinny być oznaczone etykietą, która pozwala dokonać oceny bezpieczeństwa opon i ich ekologiczności. Etykieta zawiera:
  • informacje na temat efektywności energetycznej
  • informacje o oddziaływaniu opony na środowisko naturalne,
  • informacje na temat skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni
Warto też czytać informacje podane na oponie. Oznaczenie rozmiaru ukryte jest w ciągu cyfr i liter z boku opony, na przykład 185/65 R 14 86T
  • 185 - oznacza szerokość opony w mm
  • 65 - oznacza stosunek wysokości do szerokości bieżnika w %
  • R - oznacza oponę o budowie radialnej
  • 14 - oznacza średnicę felgi w calach
  • 86 - oznacza indeks nośności
  • T - oznacza indeks prędkości